
Nieuwe voorwaarden voor Mijn Kortingsbon en Mijn Energiescan
Vanaf 1 januari 2025 wijzigen de voorwaarden en aanvraagprocedure van de ‘gratis energiescan’ en ‘kortingsbon voor een energiezuinig huishoudtoestel’. In het kader daarvan worden beide beleidsinstrumenten omgedoopt tot ‘Mijn Energiescan’ en ‘Mijn Kortingsbon’.
Wat betekent dit nu juist?
Mijn Energiescan
Vanaf 1 januari 2025 vervallen de oude voorwaarden en zullen burgers op basis van drie mogelijke pistes in aanmerking kunnen komen voor Mijn Energiescan:
- Op basis van inkomen: personen zullen online een scan kunnen aanvragen via vlaanderen.be/mijnenergiescan, waar u ook de inkomensgrenzen vindt.
- Op basis van een digitale meter in voorafbetaling (prepaid) of een verzoekschrift van de Lokale Adviescommissie (LAC) tot afsluiting van gas of elektriciteit: klanten bij Fluvius die beschikken over een digitale meter in voorafbetaling of een verzoekschrift van de LAC kunnen een scan aanvragen via een online aanvraagformulier op de website van Fluvius. Ook zal het scanbedrijf maandelijks een lijst ontvangen van prepaid klanten en personen met een verzoekschrift van de LAC die zij proactief kunnen contacteren om een afspraak te maken voor een scan.
- Op basis van een inschatting van het OCMW: als het OCMW de scan als relevant inschat voor een bepaalde persoon, kunnen zij met toestemming van deze persoon, de scan rechtstreeks aanvragen bij het scanbedrijf. Mijn Energiescan kan aangevraagd worden vanaf 2 januari 2025.
Mijn Kortingsbon
Het statuut ‘beschermde afnemer’ zal niet langer bepalend zijn voor het verkrijgen van Mijn Kortingsbon. Het inkomen van de burger daarentegen wel. Het voordeel? Zo breidt de doelgroep uit. Maar liefst 35% van de Vlamingen kunnen hierdoor beroep doen op de bon. Bovendien hebben personen waarvan hun aanvraag werd geweigerd op basis van hun inkomen, nog steeds de mogelijkheid om via het OCMW de bon alsnog aan te vragen. Zij zullen bekijken of de situatie van de persoon toelaat om een bon aan te vragen.
Daarnaast kan men vanaf 2 januari 2025 Mijn Kortingsbon voor een energiezuinig huishoudtoestel online aanvragen via www.vlaanderen.be/mijnkortingsbon. Mijn Kortingsbon is geldig in alle deelnemende winkels en moet aangevraagd worden voor de aankoop van het toestel.
Wilt u graag meer weten over beide beleidswijzigingen?
Daarnaast vindt u op www.vlaanderen.be/veka/sociaal-energiebeleid uitgebreide informatie hierover evenals een video met bijkomende toelichting en video met een demo van de online aanvraagplatformen.
We werken graag met u samen om onze doelgroep te bereiken
Voor heel wat kwetsbare gezinnen maakt Mijn Energiescan en Mijn Kortingsbon voor een energiezuinig huishoudtoestel een groot verschil. Beide beleidsinstrumenten zorgen voor een dalend energiegebruik en bijgevolg dus ook voor een daling van de energiekosten. Kunnen wij daarom, op u, als belangrijke intermediair, beroep doen om samen met ons deze boodschap te verspreiden?
Om onze vraag te faciliteren voorzien wij een communicatietoolkit mét persbericht, campagnebeeld om te delen via uw sociale mediakanalen, direct mailing én/of een wervende tekst voor in uw nieuwsbrief, (leden)krant, magazine of eventueel een rubriek op de website.
Wilt u de doelgroep of uw leden liever persoonlijk informeren over Mijn Kortingsbon? Dat kan! Vanaf 6 januari 2025 kunt u onze vernieuwde brochure downloaden en gratis bestellen via onze website.